woensdag 30 mei 2012

Drama les - Sneeuw

Op 29 februari 2012 heb ik een drama les gegeven aan mijn leerlingen in groep 6.

Er lag sneeuw buiten en het enige waar de leerlingen over konden praten was wat zij na schooltijd zouden gaan doen, sneeuwballen gooien en schaatsen.
De les begon. Omdat deze les gelijk om 8.30 uur begon, verwelkom ik de leerlingen in de klas.
De klas heb ik verdeeld in 4 groepen, groep 1 Rood, groep 2 Blauw, groep 3 Oranje en groep 4 Roze.
Het verhaal heb ik thuis al van te voren 4 keer geprint, in kleur zodat de leerlingen konden zien welk stukje bij welk groepje hoorden.
Ook had ik op het digibord het filmpje Billie Jean - Happy Feet (http://www.youtube.com/watch?v=-tJZ5Tvy_kM) klaar staan.

Ik vroeg aan de leerlingen welke handelingen je meestal doet tijdens de winter. Zoals skiën, schaatsen, sneeuwvegen enz.
Één leerling per keer deed iets voor en de rest van klas deed diegene na.
Voordat ik het filmpje op zette, legde ik aan de leerlingen uit wat de bedoeling was.
De leerlingen lopen door de klas, zonder elkaar aan te raken. Als ik de muziek uitzet, bevriezen ze tot standbeelden. Met daarin goed te zien welke handeling je gekozen had.
Daarna zette ik het filmpje aan.

Vervolgens als het filmpje afgelopen is, heb ik het verhaal voorgelezen aan de leerlingen. Ik besprak met de leerlingen welke illustraties er bij dit verhaal gemaakt zouden kunnen worden.
Ik deel aan de groepjes, hoe zij nu zitten, het verhaal uit met ieder een eigen stukje geaccentueerd die bij je groepje hoort.

Ik laat de groepjes zelfstandig aan het werk gaan, dat was een goede keuze. Ik kende deze klas nog niet zo heel goed en ik wist niet of zij dat aankonden. Maar het pakte goed uit. Ik had uitgelegd dat er altijd één verteller is en de rol van papa, mama, Hans en Saskia moesten ook verdeeld worden. Dat deden de leerlingen ook allemaal onderling. Ik had de groepjes een eigen plek toegewezen om het verhaal voor te bereiden.

Toen iedereen lekker bezig was met het voorbereiden, liep ik rond langs de groepjes. 2 groepjes waren in de klas en de 2 andere groepjes waren in het lege lokaal tegenover het klaslokaal. De leerlingen hadden daardoor lekker veel ruimte, maar of ik het goede overzicht had was de vraag.

Op een gegeven moment kwam ik erachter dat ik was vergeten te vertellen hoelang ze de tijd hadden om voor te bereiden. Daarom ben ik tijdens het voorbereiden langs alle groepjes gegaan om te vragen hoeveel tijd ze nodig hadden en heb ik gemiddeld genomen nog 10 minuten gegeven om het af te maken.



Het uitvoeren verliep super. Alle groepjes waren naar het lege lokaal gekomen en iedereen zat goed.
Eerst heb ik de leerlingen een compliment gegeven, omdat het voorbereiden heel goed ging.
Ik had afspraken gemaakt met de klas:
  • Niet uitlachen.
  • Luisteren naar elkaar. 
  • Applaus geven na afloop.
Vervolgens mocht groepje 1 zich klaarmaken om het stukje op te voeren. Het ging in een rap tempo er doorheen, voor we het wisten waren alle groepjes aan de beurt geweest.
Het ging helemaal goed, de leerlingen deden goed hun best en de afspraken werden goed uitgevoerd!
Nadat alle groepjes zijn geweest heb ik met de groep gereflecteerd.



Als afsluiting mochten de leerlingen nog even lekker dansen op happy feet.


Hier is mijn Lesvoorbereiding.
Hier is mijn lesbegeleiding.
Hier is de feedback van een vakdocent.






Bronnen:

BVV model. (op marnixnet, Powerpoints Drama).
Verwijzing naar deze bron staat in mijn lesvoorbereiding.

Nooij, H. De. (2008). Kijk op Spel. § 3.13 Tableaus.  p. 108.
Verwijzing naar deze bron staat in mijn lesvoorbereiding.

Nooij, H. De. (2008). Kijk op Spel. §2.4.1 Opbouw qua leeftijd.  p. 57.
‘Kinderen in deze leeftijdsgroep beginnen het spelen en presenteren voor publiek interessant te vinden.’ (de Nooij, 2008, p. 57). Deze citaat past heel goed bij deze les. Het leren van spelen en presenteren voor een klas sluit aan bij de leerbehoeften van de leerlingen. Het brengt hen verder in hun ontwikkeling. De leerlingen krijgen doormiddel van veelvuldig voor de klas staan steeds meer zelfvertrouwen en vinden het minder eng om voor de klas te staan. Dat brengt je verder in het leven straks. Op de middelbare school zal je vaak genoeg voor een klas staan om een presentatie te geven.

http://www.youtube.com/watch?v=-tJZ5Tvy_kM
Filmpje van Happy Feet, ontleend aan www.youtube.com.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten